Jenny, Monika, Ilse en Ineke naar Kenia

Teken van leven uit Kenia

Nou daar zijn we dan. We hebben het zo druk dat we nog geen tijd hebben genomen om jullie allemaal te vertellen wat we hebben mee gemaakt. Dus maar even een paar highlights.

De vlucht was allemaal goed gegaan, het cabinepersoneel was heel vriendelijk en geïnteresseerd! Op Nairobi aangekomen kwamen we al John Cleeves tegen, nadat we wat discussie hadden of het hem wel echt was. Maar het bordje van zijn ophaalservice verraadde het.

Ons verblijfplaats is goed geregeld. We hebben ieder een eigen kamer met een eigen wc en douche, dus dat valt al alles mee. 's Ochtends hebben we hier een simpel ontbijt, maar het is eten. 's Avonds eten we hier ook en dat is ook goed. Dus eigenlijk hebben we niets te klagen.

Zondag was ook helemaal geweldig. Toen zijn we met z'n vieren en Ivan (de cameraman) een safari gaan maken. Ontzettend mooi allemaal. Het was wel 3 uur rijden, maar absoluut de moeite waard. Het was park alleen was al heel mooi, maar we hebben ook zo ontzettend veel gezien. Zoals bijvoorbeeld kuddes met buffels, dat hou je niet voor mogelijk zo ontzettend veel bij elkaar. Verder heel veel zebra's, hertachtige, neushoorn, maar ook flamingo's. ook hebben we boven op een berg gestaan, waar we een super mooi uitzicht hadden op het meer. Echt super.
Na de safari en de vele foto's die we gemaakt hadden, moesten we weer 3 uur terug naar Nairobi. Daar hebben we nog even snel wat gegeten en gedronken en toen zijn we ons bed in gedoken.

Gisteren en vandaag zijn we op de school geweest. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, maar het is echt vreselijk armoedig. Zo erg hadden we allemaal nog niet gezien. De school ligt aan de rand van de grootste krottenwijk van de wereld: Kibera. Om bij de school te komen, ga je over een brug, die over het riool gaat. Om bij de school te komen, moet je over een smal paadje.

Gedurende de afgelopen dagen hebben we allemaal onze ups en downs even gehad. Het begon al bij de eerste klas. Deze klas is eigenlijk een soort grot van stenen muren, met 1 klein raampje waar bijna geen licht door heen komt. Toen we daar binnen liepen, ging iedereen staan en ze begonnen allemaal heel hard te zingen om ons welkom te heten. Dat was dus al even goed slikken. Ze waren ook allemaal super blij met de posters die we meegenomen hadden uit Nederland. Dit was ook geen luxe, want er hangt bijna niets aan de muur.

Bij elke klas doen we ongeveer dezelfde procedure. We stellen ons voor, geven de posteren, maken eerst een klassefoto en gaan dan de weeskinderen los fotograferen. De klassefoto is soms ook al een uitdaging, want er zijn klassen van meer dan 60 kinderen. Deze foto maken we meestal op het binnenplaatje en daarna maken we de foto's van de kinderen op een bergje net buiten de school. Wat nog wel belangrijk is om te weten is dat de meeste mensen hier hun behoefte doen op de berg, dus je moet echt uit kijken voor de drollen die overal liggen.
De kinderen zijn wel weer echt geweldig, al hoewel het nog steeds wel heel verschillend is per kind. Er zijn toch nog wel heel kinderen die heel verlegen zijn, maar als het dan toch lukt om die smile op hun gezicht te krijgen, is dat echt geweldig! Het is dus weer echt een geweldig ervaring, maar hard werken!

Gisteren toen de kinderen lunchpauze hadden, hebben we ook nog even in een klas gezeten met wat kinderen. Ze begonnen allemaal zo mooi te zingen voor ons dat de kippenvel al weer over onze ruggen liep. Maar wel mooi om te zien dat de kinderen zo blij zijn ondanks dat ze het niet heel breed hebben. Het blijft gewoon een bijzondere ervaring!

Wat ons ook heel erg op valt is de armoedigheid van de kleren van de kinderen. Er is bijna geen 1 schoolkostuum nog helemaal gaaf. Overal zitten gaten, schuren en de schoen en sokken zijn ook niet meer wat het geweest is.

We gaan de komende dagen nog hard verder werken, maar we liggen voor op schema, dus dat is wel fijn. We hopen in ieder geval dat er genoeg plek is aankomende zaterdag op de vlucht, zodat we nog een beetje tijd hebben om bij te komen. Want 's middags en 's avonds zijn we nog wel hard bezig met foto's overzetten en uitzoeken...

Nou dan zijn jullie weer even op de hoogte.

Liefs,

Ineke, Jenny, Monika en Ilse

Marianne

Goh meiden,

Wel heftig allemaal en wat fijn dat jullie dit voor de kinderen kunnen doen!!!!!!!!!

veel groeten

Marianne

Bert & Alie

Prachtige verhalen weer. Zo te lezen hebben jullie het wel naar de zin al is het wel een schril contrast met Nederland, maar dat wisten jullie van tevoren.
Nog een paar dagjes hard werken en veel foto's maken en dan weer veilig thuis komen.
Succes!!!!!!!!!! en groetjes van Bert en Alie.

Marleen

Wat een onroerend verhaal zeg!
zet hem nog ff op daar!

Hetty

Wat is het bij ons dan luxe he. Heftig om mee te maken hoor. Ik wens jullie nog veel energie toe om de klus af te maken. In Nederland ga ik jullie helpen met de boekjes maken hoor!

Hetty

Linda

Hey meiden!
Wat hebben wij het hier toch allemaal weer goed in Nederland. Dat zal ook wel door jullie hoofden zijn geschoten.
Het klinkt alsof jullie het allemaal goed op orde hebben. Jullie lopen zelfs voor op planning. TOP!

Tot snel

trudy en conny

Hoi Jenny , Ilse, Monica en ineke,
Fijn om een teken van leven te horen.
Het is goed dat jullie elkaar hebben want deze heftige periode heb je elkaar wel nodig om je verhaal bij te doen. Maar jullie doen goed werk!!
Sterkte met de komende dagen, fotograveerse ze nog en thuis zullen we de rest van het verhaal wel horen.
Dan krijg je ook de verhalen uit Lapland van ons.
Veel liefs, Conny en Trudy

Janneke

Fijn dat jullie de kinderen daar toch nog iets leuks kunnen geven!!.

Annelies

Hey meiden,

Wat een verhalen alweer! Ik las sommige stukjes voor aan m'n collega en die reageerde ook vol bewondering dat jullie dit doen. Succes nog met de komende dagen!

Groetjes, Annelies

(en speciaal voor Ilse: X. Want anders krijg ik op m'n kop, haha)

Ed

Ik vind jullie geweldig ben benieuwd naar de foto's succes
verder xxxEd